دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
تکنولوژی های زیر آبی چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۶:۴۵:۰۷

ROV ربات‌های زير دريايي ویژه آبهای عمیق

باشگاه خبری فراساحل: با توسعه و گسترش صنايع دريایي و علوم مرتبط با دريا، حجم عظيمي از مطالعات و تحقيقات در رشته‌ها و تخصص‌هاي متفاوت مهندسي در سراسر جهان بر موضوع ربات‌هاي زير آبي متمركز شده است.

ROV یا Remotely Operated Vehicles نوعي ربات زير دریایی با امكان كنترل و هدايت در اعماق آب توسط اپراتور است كه از نمونه‌هاي كوچك و ساده مجهز به دوربين فيلم برداري كوچك تا گونه هاي پيشرفته و بسيار پيچيده با توانايي عملكردهاي متنوع و متعدد در اعماق بيش از شش هزار متري دريا را شامل مي‌شود.سيستم‌هاي هدايتي جهت كنترل ربات، رانش، به آب اندازي، منابع تامين قدرت و كابل ارتباطي اجزاي ربات زير آبي را تشكيل مي‌دهند كه توان لازم جهت عملكرد پروانه‌ها و نيز دستورات و سيگنا‌هاي كنترلي به ربات و داده‌هاي توليد شده توسط حسگرها را به اپراتور در سطح دريا منتقل مي‌كنند.


فعاليت‌هايي كه براي انجام آنها از وجود ربات‌هاي زير آبي بهره گرفته مي‌شوند عبارتند از: تعمير تاسيسات پيچيده زير دريايي صنايع نفت و گاز به ویژه در آبهای عمیق که امکان ارسال انسان به اعماق آب میسر نیست، كمك به اجراي عمليات حفاري و نصب تجهیزات سر چاهی، بازرسي از خطوط لوله زیر دریایی، دنبال كردن خطوط لوله زير دريايي جهت كنترل عدم وجود هرگونه نشتي و ديگر عيوب خطوط لوله و اطمينان از نصب صحيح آنها ، نقشه برداري، انجام بازرسي‌هاي عيني، بازبيني، عمليات نصب و... که کلیه این اقدامات توسط امکانات تعبیه شده بر روی ربات از جمله دوربین و بازوهاي مكانيكي انجام می‌پذیرد.


به جهت قرارگيري بخش عمده‌اي از منابع نفت و گاز جهان در بستر درياها مهم‌ترين و وسيع‌ترين كاربرد ربات‌هاي زيرآبي درسراسر جهان (بيش از ۶۰ درصد) در صنايع نفت و گاز جهت انجام عمليات حفاري، اكتشاف و استخراج نفت و گاز است.از اواسط دهه ۷۰ فناوري ربات‌هاي زير آبي كمك‌هاي وسيعي به عمليات جستجوي منابع انرژي زير زميني در دريا كرده و در حال حاضر چنين ماموريت‌هايي توسط ربات‌هاي زير آبي با قدرت و اطمينان پذيري بالا دراعماق بيش از ۲۵۰۰ متري انجام مي‌شوند. ربات‌هاي زير آبي توسط مشخصه‌هايي مانند اندازه، عمق، قابليت دستيابي، توان مصرفي و ديگر مشخصات الكتريكي و يا الكترو هيدروليكي دسته بندي مي‌شوند. انواع مختلف ربات‌هاي زير دريايي عبارتند از: ربات‌هاي زير آبي كوچك با هزينه پايين که اغلب تمام الكتريكي با فعاليت در اعماق حدود ۳۰۰ متري جهت اعمالي مانند بازرسي و مشاهدات زير آبي هستند.

ربات‌هاي زير آبي الكتريكي با قابليت بالا كه نوع جديد ربات‌هاي زير آبي كوچك و الكتريكي با هزينه به نسبت بالا (نزديك ۵۰۰۰۰ دلار) و داراي تكنولوژي جديد موتورهاي الكتريكي هستند. اين ربات‌ها داراي سيستم كنترلي قابل كاربري و هدايت توسط كاربر و سيستم انتقال داده‌ها مجهز به فيبر نوري مي‌باشند و توانايي كار در عمق ۲۰۰ متري دريا را دارا هستند.
ربات‌هاي ژرف پيما با قابليت دستيابي به اعماق فوق العاده زياد، با امكان رسيدن به اعماق فراتر از ۴۰۰۰ متر و مصرف كم انرژي به جهت كوچك نگاه داشتن قطر كابل ارتباطي .ربات‌هاي زير آبي با ابعاد بزرگ و با قابليت انجام كارهاي سنگين در اعماق حدود ۲۵۰۰ متري و با تواني بالا بين ۱۵۰تا ۳۰۰ اسب بخار و قابليت حمل ۵۰۰۰ كيلوگرم (قابل استفاده در صنايع ساحلي، فراساحلي و نفت و گاز).


ربات‌هاي زير آبي خودكار و بدون نياز به كابل (مجهز به سيستم كنترل و هدايت مركزي، سيستم ارتباطي پيشرفته و سيستم توليد توان هيدروليكي به منظور توليد انرژي لازم جهت پروانه‌ها و ديگر ابزارها و بازوهاي مكانيكي)

تحقيقات روي طراحي و ساخت  نسل آتي ربات‌هاي زير آبي با توجه به مواردي چون هزينه تمام شده، اندازه و ابعاد مطلوب با توجه به نيازمندي‌ها و قابليت‌هاي مورد نظر، توان و قدرت مورد نياز، فضاي مورد نياز در عرشه، حداكثر عمق کاری، شرايط دريايي هدف، حداكثر بار مفيد قابل حمل، چند منظور بودن، ايمني، اطمينان پذيري و قابليت تعمير و نگهداري درحال انجام است.



  کد خبر : 799
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :